יום ו', ו’ בכסלו תשע”ח
    אודות  |  יעוץ וחונכות  |  סדנאות  |  דרושים  |  לבריאות  |  שינוי לטובה  |  עבור מתנדבים וחברים  |  תרומה לקהילה  |  לזכר אבי-איתמר רז  |  צור קשר  
האזכור לחוק מוגש במטרה אחת - שתבינו שהוא לא מפחיד, להיפך - הוא מגן עלינו!!!

חוק חדש: אין סחורה? אין כסף!שילמתם על סלון חדש אבל הוא מתעכב כבר חודש? החברה שבה הזמנתם מחשב נעלמה מהשטח? חוק חדש מאפשר לכם לבטל מיידית את התשלומים בעבורם בכרטיס האשראי יהודית יהב YNET.CO.IL פורסם: 09.12.08, 15:40 באחרונה מתגברים הדיווחים על עסקים שנקלעו לקשיים עוד לפני שהצרכנים קיבלו את המוצר שעליו שילמו, או על מוקדי שירות שאינם נותנים מענה בגלל צמצום בכוח אדם. תיקון חדש לחוק כרטיסי חיוב הוותיק, שנכנס השבוע לתוקף, נועד להגן על הצרכנים מפני אכזבות כאלה. על פי התיקון לחוק, כל לקוח של חברת אשראי יכול להורות לחברה להפסיק מיידית את החיובים בגלל אי-אספקה או עיכוב באספקה של מוצרים (מעבר למועד המוסכם). הדבר תקף הן בעסקת תשלומים, הן בהוראת קבע בכרטיס האשראי. "על-פי החוק, חברת האשראי צריכה להחזיר לצרכן גם סכומים ששולמו על העסקה בעבר, ולקזז אותם מעסקות אחרות שלה עם בית העסק", הסבירה עו"ד עינת ברכה מארגון אמון הציבור בשיחה עם "ידיעות אחרונות". עם זאת, לגבי סכומים שכבר שולמו בעבר, קיים חשש שחברות האשראי יערימו קשיים ולא ימהרו להחזיר לצרכן את הכסף. בחו"ל, אגב, החוק עובד מצוין. רוב חברות האשראי בארצות-הברית קבעו כי על בעל העסק לשלוח ללקוח את המוצר לפני שהוא מציג להם את החיוב בעסקה. לפני ואחרי החוק איך מתבטא החוק החדש? שתי תלונות שהתגלגלו לארגון אמון הציבור ממחישות את המצב בשטח: יוסי ומשפחתו נמצאים בשלבי שיפוץ מתקדמים של הבית, בעקבות הולדת בנם השלישי. הם הזמינו דלתות חדשות, ומועד האספקה נקבע לספטמבר. הם שילמו בכרטיס האשראי חצי מהסכום הכולל במועד ההזמנה באוגוסט, ואת היתרה בשלושה תשלומים: התשלום הראשון בספטמבר, עם אספקת הדלתות, התשלום השני באוקטובר והשלישי בנובמבר. "מספטמבר ועד נובמבר הבטיחו לנו שהדלתות או-טו-טו יגיעו ויותקנו, אבל זה לא קרה", סיפר יוסי. "עד עכשיו חברת האשראי מסרבת לבטל את ההזמנה או להחזיר לי את הכסף, בטענה שהחברה מתכוונת לספק את המוצר ושמדובר בעיכוב קל". מעמדו של יוסי במצב החוק עד היום: חברת האשראי סירבה לבטל את ההזמנה או להחזיר ליוסי את כספו, בטענה שהחברה מתכוונת לספק את הדלתות ומדובר בעיכוב קל. מעמדו של יוסי עם כניסת התיקון לתוקף: אי-אספקה היא עילה של יוסי לביטול העסקה ולדרישה מחברת האשראי להחזיר לו את הכסף ששילם בעבר. על החברה לעצור כל תשלום עתידי, גם אם הוא צפוי להתקיים ימים ספורים לאחר הודעת הלקוח. חברת האשראי צריכה גם להחזיר לו תשלומים קודמים על העסקה, אבל במקרה זה, הבעיה היא שהחברה תעשה זאת רק אם תוכל לקזז תשלומים אלה מחיובים אחרים שעליה להעביר לבית העסק במסגרת עסקות אחרות. מכיוון שהצרכן לא יכול לדעת אם חברת האשראי תבצע את הקיזוז, עולה ספק אם הוא יראה בחזרה את כספו - למרות החוק החדש. התלונה השנייה מתייחסת לקנייה באמצעות האינטרנט. מיכל קנתה מחשב ומדפסת דרך אתר מכירות. מועד האספקה שנקבע באתר - שלושה שבועות אחרי ההזמנה - היה חריג ביחס לאתרים אחרים, אבל המחיר היה נמוך ב-20%, ולכן החליטה מיכל להזמין. עד למועד האספקה היא שילמה חצי מהסכום, אבל המוצרים לא הגיעו. כל ניסיון ליצור קשר עם האתר לא צלח, ולאחר בירורים התגלה שהחברה הפסיקה את פעילותה. המצב לפני החוק: ניתן היה להורות על עצירת תשלומים עתידיים רק כאשר חלף מועד האספקה שסוכם, וגם אז ייתכן שחברת האשראי בחרה לתת לעסק עוד הזדמנות לפני שעצרה את התשלומים. אחרי כניסת התיקון לחוק לתוקף: במקרה של סגירת העסק הלקוח יכול להורות על עצירת תשלומים - גם כאשר מועד האספקה שנקבע עוד לא עבר, ולהודיע לחברת האשראי בכתב שהעסק הפסיק לספק סחורה כמו זו שנרכשה בעסקה, ושבאמצעי התקשורת אף התפרסם מידע על הפסקת הפעילות. נזהרים עם האשראי אספנו המלצות על תשלום בכרטיסי אשראי, המקבלות משנה תוקף בתקופת האטה ומיתון: לשלם עד רבע מהסכום: למרות שהאינטרס של בית העסק הוא לקבל את מרבית התשלום מראש, יש להתמקח ולשלם רק עד רבע מהסכום מראש. להיזהר מעסקות אטרקטיביות מדי: עסקים רבים על סף קריסה מנסים לגייס כספים בכל מחיר, ומציעים עסקות שאולי לא יוכלו לעמוד בהן, כשהתנאי הוא תשלום משמעותי במזומן. לא לבזבז זמן: כאשר אינכם מצליחים ליצור במשך כמה ימים קשר עם העסק, צריכה להידלק אצלכם נורה אדומה. אם ברור שהעסק נסגר, יש לפעול לאלתר לביטול חיובים עתידיים בכרטיס אשראי ובצ'קים. איך מבטלים את העסקה? • לקוח חברת האשראי יכול להורות לחברה להפסיק מיידית את החיובים בגלל אי-אספקה או עיכוב באספקת מוצרים. • הלקוח צריך להודיע בכתב לחברת האשראי כי ביטל את העסקה מכיוון שהמוצר עדיין לא סופק, ולדרוש הפסקת התשלומים. • במקרה של אי-אספקה ניתן לקבל החזר על תשלומים קודמים. עם זאת, קיים חשש שחברות האשראי יערימו קשיים בנושא. • אם הוגשה לבית-משפט בקשה למתן צו פירוק, כינוס או פשיטת רגל נגד עסק מסוים - חברת האשראי צריכה להפסיק מיידית, ברגע שנודע לה על כך, העברת כספי לקוחות לעסק. • חברת האשראי יכולה להמשיך לגבות תשלומים מהלקוחות עד מתן צו פירוק סופי, ורק אז להחזיר להם את הכסף ששילמו מאז מתן הצו הזמני. • החוק לא חל במקרים שבהם העסקה נעשתה בתשלום אחד והספק קיבל את כל הכסף לפני שחברת האשראי קיבלה את הודעת הלקוח, או את הודעת הפירוק של העסק. מדריך: כך נבטל עסקה - בצ'ק, אשראי ומזומן כיצד מונעים נזק כספי במקרה של אי אספקת סחורה או פשיטת רגל? חוקי לבטל צ'ק ולא לשלם כשלא קיבלנו סחורה? חברת האשראי חייבת להחזיר כסף? ולמה מומלץ להימנע מתשלום מקדמה במזומן? תשובות לשאלות אלה ולרבות נוספות - בכתבה יעל כהן-שאואט ... פורסם: 19.12.08, 13:18 לרגל המצב הכלכלי והיקף הפיטורים במשק בתקופה האחרונה, ראוי להזכיר לציבור את מנגנוני ההגנה הקיימים בחוק במקרה של אי-אספקת תמורה או פשיטת רגל. מנגנוני הגנה קיימים הן כאשר התשלום נעשה בצ'ק, הן כאשר התשלום נעשה בכרטיס אשראי. אפשר בהחלט למנוע נזק עתידי על ידי נקיטה בפעולות פשוטות. תשלום בצ'ק צרכנים רבים משלמים בצ'ק בעבור מוצרים שהם רוכשים. אם המוצר אינו מסופק באופן מיידי עם התשלום, רבים נוהגים להגן על עצמם ולכתוב על הצ'ק תאריך עתידי - עם/לאחר מועד האספקה - בהנחה שבכך הם מבטיחים את עצמם, ויוכלו לבטל את הצ'ק במקרה שבו בית העסק לא יספק את התמורה. אך לא כל צ'ק אפשר לבטל. צרכנים שרוצים לבטל צ'ק ששולם בגין עסקה שלא מומשה מבחינתם (התמורה לא הגיעה) נדרשים לעתים לשלם את מלוא הסכום לאדם אחר, שלא איתו עשו את העסקה, או לשלם לבנק. האם הדבר חוקי? בחלק מהמקרים - כן! כאשר אנו נותנים צ'ק רגיל, מבלי להגביל את סחירותו, המקבל יכול להעביר אותו לאחר באמצעות פעולה פשוטה: חתימה על גב הצ'ק (פעולה זו נקראת בלשון המשפטית "הסבת צ'ק"). במקרים רבים זכאי מקבל הצ'ק (מי שהצ'ק הוסב אליו) לגבות מהקונה את הסכום הנקוב בו, גם אם לא קיבלנו את המוצר. אם נבטל את הצ'ק ולא נשלם בעבור סחורה שלא סופקה לנו - האם זו עבירה פלילית? עורכי-דין רבים מזהירים צרכנים שאם לא יפרעו צ'ק שהועבר לאחרים, הם עוברים עבירה פלילית. לכאורה, הדבר אינו תמיד נכון, שכן העבירה היא רק במקרים שבהם הצ'ק ניתן בכוונה או בידיעה שלא ייפרע. אבל גם ללא עבירה פלילית, אי-פירעון צ'ק סחיר יכול לסבך את הקונים, שכן מקבלי הצ'קים רשאים לנקוט הליכים של הוצאה לפועל, אשר עלולים לגרום להליכי גבייה ולהוצאות נוספות. מה אפשר לעשות כדי לא לשלם בעבור סחורה שלא סופקה? על זה נאמר: "סוף מעשה במחשבה תחילה". רצוי להגביל את הסחירות של כל צ'ק שאנו נותנים, כלומר למנוע אפשרות חוקית להעבירו לאדם אחר. לשם כך צריך לנקוט פעולות פשוטות ביותר בכתיבת הצ'ק: 1. מסמנים קרוס (2 קווים מקבילים) בחלק העליון של הצ'ק. 2. כותבים בתוך הקרוס את המלים "למוטב בלבד". 3. מוחקים את המלה "פקודת", כך שיישארו רק המילים "שלמו ל..." כדי לצמצם אפשרות של זיוף המוטב, רצוי לציין לאחר שם המוטב את המלה "בלבד", כך שבצ'ק יופיע המשפט, לדוגמה: "שלמו לפקודת ישראל ישראלי בלבד". פעולות פשוטות אלה ימנעו את העברת הצ'ק לאחרים. במקרה של "כשל תמורה", אם הספק ירצה לגבות מאתנו את הצ'ק, תעמוד לנו הטענה שהסחורה לא סופקה לנו. חשוב לזכור ניתן להזמין בבנק פנקסי צ'קים שסחירותם מוגבלת מראש. מחירם זהה למחיר פנקס רגיל. כך נמנע את האפשרות שנשכח להגביל את הסחירות. טיפים: 1. חשוב לעשות עסקות רק עם בתי עסק אמינים והוגנים. 2. אם לא מקבלים את הסחורה במעמד הרכישה, שלמו בצ'ק דחוי "למוטב בלבד", למועד המאוחר ממועד האספקה. 3. הקפידו לציין בהזמנה כי מועד האספקה האחרון יצוין במפורש. 4. אם רוכשים כמה פריטים - יש לדרוש כי מחירו של כל פריט יפורט בהזמנה. 5. רצוי לציין בהזמנה באופן מפורש כי אם הסחורה לא תסופק במועד שנקבע - יהיה הלקוח רשאי לבטל את הצ'ק. 6. רצוי להזמין מהבנק צ'קים לא סחירים - זה לא עולה יותר. 7. ביטול צ'קים מחייב זהירות משפטית. מומלץ לא לעשות זאת ללא ייעוץ מקצועי. תשלום בכרטיס אשראי האם יש לי הגנה בחוק במקרה שבו לא קיבלתי את המוצר במועד הקבוע בהזמנה? חוק כרטיסי חיוב קובע כי במקרה שבו נכס או שירות לא סופקו ללקוח אף על פי שחלף מועד האספקה, אפשר לפנות לחברת האשראי ולעצור את התשלומים העתידיים. בראשית השבוע שעבר נכנס לתוקף תיקון לחוק כרטיסי חיוב, שלפיו הוראה זו חלה גם במקרה שבו התשלום נעשה בתשלום אחד. ואולם אי אפשר לעצור את התשלום אם הכסף כבר הועבר לספק, או אם חברת האשראי לא יכולה להתקזז עם הספק. האם החוק מגן על הצרכן גם במקרה שבו מועד האספקה עוד לא חלף, ואולם הספק הפסיק דרך קבע לספק נכסים מסוג זה שנרכש? כן. חוק כרטיסי חיוב תוקן כך שגם במקרים אלה, חברות האשראי מחויבות לעצור את התשלומים העתידיים. כוונת המחוקק היא למנוע פגיעה כלכלית בלקוחות, באותם מקרים שבהם ברור כי הספק לא יממש את העסקה ולא יעמוד בהתחייבותו לספק את המוצר - גם אם עדיין לא חלף מועד האספקה שהצדדים קבעו לעסקה. רכשתי מוצר באמצעות כרטיס אשראי, ועוד לפני מועד האספקה נודע לי כי בית העסק נסגר, וייתכן שפשט את הרגל. האם החוק מאפשר לי לעצור את התשלומים? חוק כרטיסי חיוב תוקן גם כדי לאפשר ללקוח לעצור את התשלומים העתידיים, במקרה של "הפרה צפויה" בשל מצב של "חדלות פירעון". החוק מאפשר לעצור תשלומים כאשר הוגשה לבית-המשפט בקשה לצו כינוס נכסים נגד הספק, צו פירוק או צו פשיטת רגל. יש להמציא לחברת האשראי את הבקשה כדי שתפסיק להעביר כספים לספק - עד להחלטת בית-המשפט בעניין. אם ניתן אחד מן הצווים שלעיל, על חברת האשראי להשיב ללקוח את כל התשלומים שנעשו מיום הודעתו. בית-המשפט הדן בבקשה רשאי להורות לחברת האשראי לזכות את הספק בגין אותה עסקה, אם שוכנע כי הנכס סופק ללקוח, או כי אין במתן הצו כדי לפגוע בלקוח. כיצד עלי לפעול במקרה שבו המוכר לא סיפק לי את המוצר שרכשתי? אפשר לדרוש מחברת האשראי לעצור את התשלומים העתידיים (לא ניתן לדרוש החזר על תשלומים שכבר נפרעו) ויש לנקוט בפעולות האלה: 1. לשלוח למוכר הודעה במכתב רשום, שבה אתם מציינים כי רכשתם מוצר (לפרט את סוג המוצר), כי המוכר התחייב לספק את המוצר במועד מסוים, אבל הוא עדיין לא סופק - ועל כן אתם מבטלים את העסקה. 2. לשלוח הודעה בפקס לחברת האשראי, שבה פירוט של תנאי עסקת האשראי ובקשה לעצור את התשלומים העתידיים בשל כשל תמורה. יש לצרף את ההזמנה ואת הודעת הביטול לעיל. 3. במקרה שקיימת בקשה לצו כינוס או פירוק של המוכר, יש לשלוח את הבקשה לחברת האשראי. האם חברת האשראי מחויבת להחזיר לי את כספי? במקרה של כשל תמורה שלא במסגרת פשיטת רגל או צו בית-משפט כאמור, חברת האשראי מחויבת לעצור את התשלומים העתידיים בלבד, והיא לא מחזירה את הכספים שבהם כבר חויב הלקוח עד למועד משלוח פנייתו. במקרה של בקשה לפשיטת רגל, כינוס נכסים או פירוק, חברת האשראי תחזיר ללקוח רק את הכספים שעדיין לא הועברו לבית העסק מיום פניית הלקוח הראשונה לחברת האשראי. האם חברת האשראי יכולה לחייב אותי מחדש? בדרך כלל חברת האשראי מבררת עם המוכר אם המוצר או השירות סופק. במקרה שבו המוכר ממציא אסמכתא לאספקת המוצר (למשל, תעודת משלוח חתומה על ידי הקונה) או השירות, חברת האשראי רשאית על פי החוק לחייב מחדש את הלקוח. רכשתי רהיטים ולא קיבלתי חלק מהמוצרים שהוזמנו. האם החוק חל גם במקרה זה? החוק מגן על הצרכן גם במקרה זה, בתנאי שיוכיח את שווי המוצרים שלא סופקו. בהתאם לכך, יש לוודא בעת הרכישה כי ההזמנה מפרטת את המחיר של כל פריט בנפרד, ואין להסתפק במחיר גלובלי של המוצרים. הסיבה לכך היא כי חברת האשראי תעצור את התשלומים העתידיים בגובה שווי הפריטים שלא סופקו, ובהיעדר פירוט כאמור לעיל יהיה קשה להוכיח את שווי המוצרים שלא סופקו. האם אני יכול לבטל הוראת קבע בכרטיס אשראי? תיקון חוק כרטיסי חיוב מאפשר ללקוח לבטל הוראות קבע בכרטיס אשראי, בדומה להוראות קבע לחיוב חשבון בנק. החוק החדש מאפשר לצרכנים רבים שסירבו לחדש חוזים מתמשכים עם ספקי שירות או שהפסיקו לקבל שירות בשל "פשיטת רגל", להפסיק את החיובים בהוראת קבע ולמזער את נזקם. תשלום במזומן הזמנתי מקרר ושילמתי מקדמה של 1,500 שקל במזומן. המוכר פשט רגל ולא אקבל את הסחורה, האם ניתן לתבוע את המוכר? לא ניתן לתבוע חברה בע"מ שפשטה רגל, ולא ניתן לתבוע את בעלי העסק. לכן כדאי מאוד להיזהר ולא לשלם מקדמות בסכומים גבוהים, שהרי בתקופת משבר הקונה מסתכן. ומה אם המוכר הוא "עוסק מורשה" - אדם פרטי שסגר את החנות? כאן אין הפרדה בין העסק לבין כיסו הפרטי של המוכר. ניתן לתבוע אותו באופן אישי. הקושי הוא לאתר את כתובתו, מספר הזהות שלו ובחלק מהמקרים גם את שמו המלא, שלא תמיד מופיעים במסמכי העסקה. לסיכום - טיפים חשובים • היזהרו מתשלום מקדמה כשאספקת המוצר נדחית למועד מאוחר יותר; הוא מהווה סיכון אמיתי, במיוחד בתקופת משבר כלכלי. • דירשו מהמוכר לציין בהזמנה/בחוזה את מועד האספקה. זו הדרך היחידה להוכיח את מועד האספקה המוסכם ביניכם ולהגן על עצמכם במקרה שבו לא תקבלו את המוצר במועד שהובטח לכם. • דירשו מהמוכר לציין בהזמנה את כל הפרטים המזהים: שם החברה או המוכר, מספר זהות או מספר חברה וכמובן הכתובת. זו חובה על פי החוק. • דירשו מהמוכר לציין בהזמנה את מחירו של כל פריט. זו הדרך היחידה לעצור תשלומים עתידיים במקרה של אספקה חלקית. • בכל מקרה מומלץ מאוד לקבוע כי התשלום הראשון יעשה לאחר מועד האספקה, או שהתשלום הראשון יהיה בגובה שקל אחד (או בסכום נמוך), והתשלום השני ייקבע לאחר מועד האספקה. אין כל הצדקה לספק אשראי לבתי עסק על חשבון הצרכן. • אם המוכר לא סיפק את המוצר/השירות במועד הקבוע, יש לשלוח מכתב רשום כדי להודיע על ביטול העסקה, וכן לשלוח פקס לחברת האשראי לעצירת תשלומים עתידיים. בהודעה לחברת האשראי יש לפרט את הסיבה לאי אספקת המוצר (סגירת העסק, הפסקת הספקת מוצרים או שירותים מסוג זה שנרכש, הגשת בקשה לצו "פשיטת רגל", או כשל תמורה). • עו"ד יעל כהן-שאואט היא יועצת משפטית במועצה לצרכנות• אין לראות באמור לעיל חוות דעת משפטית, ויש להיוועץ בכל שאלה עם איש מקצוע

 
 
אודות אוריאל רז המאושר
הצהרת משימה
ייעוץ וחונכות מקצועיים
סדנאות והרצאות
חדשות לעיונכם
דרושים הרוצים בשינוי
כתבות ודעות
לשנות את חיינו לטובה
תרומה לקהילה
אותות והוקרות  
גישור בקהילה, בעסקים בזוגיות  
אירועים ויוזמות למען הקהילה  
סיוע בתביעות קטנות  
סיוע בהכנה לראיון עבודה  
מניעת תקיפות מבוגרים  
חוקי צרכנות כתבות ונוספים  
דרושים מתנדבים  
חומרים למתנדבי המשטרה  
עבור מתנדבים וחברים
שמירה על בריאותכם
טיפים לשימושכם
אהבתי ואולי גם אתם
אקטואליה
לזכר אבי - איתמר רז
לשימוש פרטי
קישורים נושאים שונים